De eerste garage in Amerika

Garage Voorschoten

De eerste garage werd opgericht voor de reparatie van racewagens. Vandaag de dag zijn de meeste garages bestemd voor de opslag van klassieke en antieke voertuigen.

De eerste garage in Amerika werd opgericht in 1905, door George Seldon, een rijke landeigenaar uit Long Island. Seldon was een serieuze framebouwer en voormalig autoracer. In 1909 had hij een eenmalige raceauto van de grond af aan gebouwd, wat resulteerde in de eerste popularisering van de kortstondige Amerikaanse auto met lange wielbasis. Seldon had motorstoring ondervonden als gevolg van koud en nat weer in Triple-A races en had dit evenement doorgeschoven naar Willys-Overland.

In de eerste jaren waren er slechts enkele garages, en de meeste daarvan werden opgericht door handelaars in antieke en klassieke auto’s. De meeste garages lijken tegenwoordig meer op technologiemusea dan op werkende autogarages. Deze musea zijn alleen uitgerust met diagnosemachines en reparatieapparatuur. Moderne garages beschikken zelfs over power-shifters die de bewegingen van de auto testen in elk aspect en detail van de rijdende conditie van de auto. De auto’s zijn voorzien van smeermiddelen en andere binnenlandse smeermiddelen, nokken, tandheugels en timingsystemen. Inwendige kenmerken bestaan uit gages, inspectie-instrumenten, gecomputeriseerde controles en andere diagnostische en controlesystemen.

De eerste garage in Amerika was die van Selden. Selden was een smid en houtsnijder en werd in 1869 in Vermont geboren. Hij adverteerde zijn eerste garage in 1870, en die heette Selden’s Garage. De eerste auto van Selden’s was een HenryMotorcar. In 1878 werd Selden’s Garage & Marine opgericht. Het veranderde zijn naam in Selden’s Garage & Marine in 1911.

Selden’s Garage had een gebouw van twee verdiepingen met een bewonersvriendelijke eerste verdieping. In de kelder was een waterbediende wasstraat geïnstalleerd. Het voorste tweederde deel van het gebouw was een wachtkamer. Op de tweede verdieping bevond zich het rijk van de gereedschappen. Er was een klok die de diensturen en de aankomsttijd van de volgende auto aangaf. De derde verdieping was gewijd aan carrosserieherstel, triage en diagnostische diensten. De vierde verdieping werd uitsluitend gebruikt om te slapen.

Selden’s Garage was een open, lucht, houten gebouw. Het besloeg zestig hectare en bestond uit een cel met negentig afzonderlijke cellen. Deze cellen waren ondergebracht in vier tot vijf punten, of “kamers.” Alleen de eerste twee “kamers” waren buiten. Elke “kamer” was ongerept en bevatte zijn eigen verwoesting. De vloeren waren bedekt met asfalt en de dakspanen met lindehout. Onkruid groeide door de kieren van de vloeren, en af en toe bouten onthulden de oudheid van het gebouw.

Selden’s was gereserveerd als de enige bakstenen garage in Amerika. De keuze van een gebouw voor deze ruimte was een uitdaging. Verschillende potentiële locaties werden overwogen. Met kleine tussenpozen werd de praktische en financiële opportuniteit van de bouw verslaan en werden keuzes gemaakt. De eerste “zaal” was een opslagruimte met daarin de suite van de veilingmeester, de vergaderzaal, de veilinghallen, de werkkamer van de monteurs en de wachtkamer. In drie verschillende bouwperioden was de tweede “zaal” een theater, een bankkluis, een werkplaats voor mecaniciens en tenslotte de veilingzaal.

Toen Selden’s Factory in 1888 eindelijk openging, was het werkelijk een theater op zich. Op het toneel bevonden zich een groots gordijn, een tribune, een sloopkogel en meer dan 20 exotische en alledaagse auto’s. De eerste twee maanden was de gevel van de fabriek niet meer dan een omhulsel. Iedereen noemde het nog steeds een “Garage” en niemand verwees naar het gebouw als “Selden’s Garage.”

Vanuit de ramen van hetworthlessriage was Selden’s Garage getuige van de evolutie van hetGarage’s gebouw in de hoofdstad van de natie en gedurende meer dan 100 jaar was die opwaartse spiraal in volle gang. Detroit zou de grootste autofabrikant worden en er werd overgeschakeld op een grotendeels vloeibaar gas- en elektrisch tankstation, vooral bedoeld voor uitstapjes met wagenparken. Selden’s Garage was er om de visie werkelijkheid te maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.