De geschiedenis van de Ford flathead motor

Auto garage Roosendaal

Voor de reparatie van een auto worden in het algemeen afwisselend vier garageruimten behandeld: de grond, de mechaniek, de hangars en de wielgoten. De hangars zijn mooi verzorgd en vormgegeven, hoewel ze praktisch niet meer voor de reparatie van auto’s werden gebruikt. Toen de auto voor het eerst op de markt kwam, hadden de meeste motoren houten cilinderkoppen. Deze cilinderkoppen gingen nogal eens stuk, en men moest goed op de motor letten, anders had hij geen kans om zijn auto naar de race te brengen.

Later werd de massaproductie van auto’s wijdverbreid. De motoren werden kleiner. De problemen met het ontwerp en het aantal cilinders begonnen merkbaar te worden. Als oplossing voor dit probleem werd een nieuwe benadering van het ontwerp van de cilinderkop voorgesteld. Men ontdekte dat het aantal cilinders kon worden verminderd zonder het aantal slagen te verminderen. Op die manier werd het mogelijk het aantal cilinders te vergroten zonder het aantal slagen te verhogen.

Tijdens het eerste motorontwerp waren er nogal wat cilinderontwerpen beschikbaar. Het Ford-ontwerp werd het meest overgenomen. De cilinders kregen hun naam met behulp van de geografische herkomst. Het Ford-ontwerp werd om verschillende redenen aangenomen, waarvan de belangrijkste de cilinderinhoud was.

De eerste zes-cilinder Ford motor werd gebouwd in september 1903. Het was Carriages No. 85 ” cent”. Hij had alle basiskenmerken, en was de best verkochte auto in de Verenigde Staten. In die tijd werden er ongeveer 18.000 per jaar van gebouwd.

De eerste V8 werd in 1908 gebouwd en heette Carriages No. 26 “feet”. Hij had dezelfde inhoud en hetzelfde ontwerp als de “ning” zescilinder.

Er werden verschillende wijzigingen aangebracht in de organisatie van de verbrandingsmotor. Het cilinderontwerp werd teruggebracht tot een minimum aantal cilinders. Verder werden antifrictie-inrichtingen toegevoegd. Het was David Dunbar uit Chicago die een cilinderolieapparaat uitvond. Deze werd gebruikt om de zuigers tegen slijtage te beschermen.

De arbeiders in Cork vonden een onwaarschijnlijke bondgenoot in de Ford V8. Het was de cilinderoliemachine en de arbeiders gaven hem een slimme naam. Ze slaagden erin de V8 net zo efficiënt te maken als een motor met een ontwerp.

De 4-barrel en de 6-barrel waren de eerste Ford motoren die de flathead V8 gebruikten. Deze motoren zijn de baby’s van de organisatie. Ze hadden een 4-barrel inhoud en een 6-barrel versie. Zij waren de eerste auto’s met de nieuwe inline-4 cilinder.

De organisatie bleef de 4-barrel gebruiken tot de komst van de 6-barrel in 1929. De 6-barrel was de krachtigste motor van de organisatie. Dit was mogelijk omdat de organisatie aanzienlijke financiële middelen had gespaard met het oog op de grote depressie.

De flathead V8 werd echter al snel voorzien van anti-terugslagsmering. Deze smering was grotendeels een gevolg van het compromis met de soepel schakelende handgeschakelde motor. Het was gemakkelijker om de cilinders in de ideale gesloten stand te brengen. De organisatie onderzocht het gebruik van de smering door de Wilks carburateur in 1900.

Bovendien werden de Ford flathead motoren uitgerust met de trapper assemblage. De montage was een resultaatcompromis tussen sterkte en soepelheid, waardoor de montage geschikter was voor de Ford V-8.

De Ford flathead V-8 regelt de koeling en de smering van de motor. De assemblages van de V-8 motoren worden gebouwd door beschreven stempelcentra. De assemblagelijnen zijn opgezet in het ontwerp van het cilinderblok. Het ontwerp is fabelachtig geconstrueerd en is duurzaam met hoge afwerkingsnormen.

De Ford flathead-motoren maken gebruik van een typische tweekamercilinderkop. Zij maken ook gebruik van een dubbele zwevende distributieketting, die zowel wordt bediend als gecontroleerd door de motorcomputer. De Ford flathead-motoren maken gebruik van het ontwerp van de dubbele bovenliggende nok en de quadra-cam kenmerken. De verschillende werkingsprincipes en ontwerpen stelden Ford in staat een uiterst compacte motor te bouwen, wat Ford een groot voordeel gaf tijdens de begindagen van de sportwagens. Dat was het onderliggende motief, hoewel er nog andere motieven achter zaten, zoals het feit dat de Ford een kleine, lichte motor kreeg, en de aanjager hielp hopen. Ook won de Ford in 1932 de glans van de sportwagen, toen hij de nieuwe flathead V-8 motor gebruikte, die de krachttoer van de motoren won. Ook in dat jaar bouwde de Ford een enorme populariteit op bij de raceliefhebbers, vanwege de 50 pk motor.

Leave a Reply

Your email address will not be published.