De toekomst van elektrisch

Duurzaam vervoer

Afrekening met de auto

De laatste vijf tot tien jaar is er een groeiende belangstelling voor elektrische voertuigen en ze worden snel populairder en betaalbaarder. De technologie is nu eenvoudig en relatief goedkoop. Er zijn tal van merken en modellen, van de kleine elektrische scooter tot de grote motorfietsen op gas.

Toch is een motor voor veel mensen nog steeds het beste vervoermiddel. In het Verenigd Koninkrijk kost een gemiddelde tweewieler ongeveer £1,000 (ongeveer $2,500), het is behoorlijk klote en steeds frustrerender om er geen te hebben. Wanneer u naar een vriendin moet of naar een belangrijke drogist of iets dergelijks, hoeft u niet te vertrouwen op het openbaar duurzaam vervoer, dat er meer dan een uur over kan doen.

Elektrische fietsen en hun onderdelen zijn ook betaalbaar en gemakkelijk te verkrijgen. Er zijn een aantal mensen – waaronder professionele fietskoeriers – die elektrische fietsen gebruiken en zij hebben ontdekt dat ze veel verder kunnen rijden (en nog steeds veel goedkoper) dan fietsers zonder te hoeven stoppen voor benzine. Veel elektrische fietsen kunnen ook nieuw worden gekocht, voor minder dan £1,000 (ongeveer $2,500). Dat is aanzienlijk minder duur dan veel scooters die hetzelfde werk doen.

Neem als voorbeeld het echtpaar General, Dan en Mark, die een Mercedes levelLE 2 bezitten, met onder meer een navigatiesysteem en een dvd-speler. Met ongeveer £500 aan totale kosten hebben ze hun eerste twee elektrische fietsen kunnen kopen voor ongeveer £700 (ongeveer $1,800).Dan, die 32 is, zegt: “Mijn eerste elektrische fiets stelde me in staat om een halfrondje te fietsen op wat stadscentrum inDX1. Het was een geweldige upgrade: brandstofverbruik en vermogen waren ongeveer hetzelfde, maar ik was nog steeds niet op een full-time basis, dus ik was met behulp van de opslag schijf om aanhangwagens uit.”

“Met een fulltime motor zou ik nog steeds zuinig zijn, maar ik zou er waarschijnlijk meer in hebben gezeten. Ook zou ik meer fietsen. Maar het was rood gevaar, vooral in minder stedelijke gebieden. Dus had ik de motor uitgeschakeld om te voorkomen dat ik fietsers verbaal zou mishandelen, maar ook om meer te stoppen en hem vaker te huren voor de 10-mijlsrit om dochter en vrouw te zien.”

Zal de zwarte fiets een verschil maken in de stedelijke omgeving?

Een effect van de zwarte fiets is dat hij zeer energie-efficiënt is. Terwijl een motorfiets 45 toeren maakt en slechts ongeveer 60 mijl per uur haalt, kan een driewieler 48 mijl per uur halen en heeft hij de potentie om jaren motorplezier te verschaffen. De driewieler is, zoals de naam al doet vermoeden, beter geschikt voor de stad en voor alle weersomstandigheden; dankzij zijn krachtige motor kan hij zich behoorlijk comfortabel voortbewegen in drukke stadsstraten en is hij zeer geschikt om jonge kinderen en andere motorrijders kennis te laten maken met het motorrijden. Op eilanden is de driewieler zelfs nog nuttiger omdat er geen verkeerslichten zijn, waardoor het veel gemakkelijker is om de aangewezen baaien te bereiken en toegang tot de oefeningen te krijgen.

Naarmate de eilandbewoners meer “holm minded” worden, zoeken zij naar nieuwe manieren van vervoer en de driewieler is een alternatief waarnaar wordt gekeken. De regering zoekt nu naar manieren om milieuvriendelijk vervoer te bevorderen en de oude driewieler is een natuurlijke en economische manier waarop zij dit kunnen doen. Het is kosteneffectief en vermindert de milieu-impact. De toekomst van de driewieler als vervoermiddel in de eilandstaten is onzeker, misschien komt er regelgeving voor, zoals nu in het Verenigd Koninkrijk, maar de tijd zal het leren.

Lees meer

Vip bus 
Partybus

Leave a Reply

Your email address will not be published.